„Nauka wokół nas”

„Powiedz mi, a zapomnę, pokaż mi, a zapamiętam (…)” Uczniowie klas 7 i 8 po raz kolejny wzięli udział w zajęciach edukacyjnych metodą „wyjścia z ławki”. 19 września br. ósmoklasiści uczestniczyli w wykładach z pokazami eksperymentów z cyklu „Nauka wokół nas” na Wydziale Nauk Ścisłych i Technicznych UŚ w Chorzowie. Zajęcia składały się z trzech modułów tematycznych: „Inżynier materiałowy na tropie kryminalnych zagadek”, „Ciastko – produkt reakcji chemicznej” oraz „Co słychać?”.
W trakcie wykładów uczniowie mogli zapoznać się od strony chemicznej, fizycznej i materiałowej z działaniem materiałów używanych w prawdziwych śledztwach. Podczas prelekcji z chemii „Ciastko – produkt reakcji chemicznej” – przepis na tytułowe ciastko przeanalizowano pod kątem chemicznym, omówiono każdy składnik oraz zilustrowano całość doświadczeniem chemicznym, na finał pozostawiając syntezę ciastka w polu mikrofalowym. Ostatni wykład z fizyki obfitował w szereg eksperymentów wprowadzających uczestników w świat dźwięków m.in. wytwarzano dźwięki wysokie i niskie, ciche i głośne, hałas. Zastanawiano się, czy wszystkie dźwięki można usłyszeć i czy dźwięk da się zobaczyć. Na koniec stworzona wspólnie z uczniami orkiestra zagrała na nietypowych instrumentach. Całości dopełniła wizualizacja dźwięków za pomocą rury Rubensa.
Tydzień później, tj. 26 września br. uczniowie klas 7 wzięli po raz kolejny udział w wykładach „Biorobotyka i Biostrefa” organizowanych w ramach Uniwersyteckiego Miasteczka Naukowego 2022 przez Uniwersytet Otwarty UŚ.
Podczas wykładu „Bioelektryczność” w Katowicach uczniowie mogli zgłębić tajemnice prądu i przekonać się jak ważną funkcję pełni on w organizmach zwierząt oraz naszym własnym, to m.in. dzięki niemu kurczą się mięśnie, a zmysły pozwalają postrzegać otaczający świat. Drugi z wykładów „Prawdziwa magia zaczyna się po zmroku – luminescencja otaczającego nas świata” był okazją do poznania tajników magii światła, którą stosują żywe organizmy (i nie tylko), aby świecić w ciemności.
Uczestnictwo w zajęciach edukacyjnych na Uniwersytecie Śląskim to nie tylko możliwość udziału w projekcie popularyzującym naukę, ale przede wszystkim stosowanie na co dzień znanej zasady Konfucjusza „Powiedz mi, a zapomnę, pokaż mi, a zapamiętam, pozwól mi zrobić, a zrozumiem”.

Comments are closed.