Laboratoria Przyszłości

Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Misją twórców programu jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.

Celem inicjatywy jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka).

/źródło: https://www.gov.pl/web/laboratoria/

 


CZERWIEC

Okulary VR (Virtual Reality) – to specjalne okulary przystosowane do odkrywania świata wirtualnego tj. materiałów filmowych 3D, gier czy prezentacji. Wystarczy jeden ruch głowy, aby odkryć trójwymiarowe piękno obrazów czy filmów.

W ramach programu Laboratoria Przyszłości uczniowie klas 8b, 8c, 8d, 5a i 5b wzięli udział w lekcji z wykorzystaniem okularów VR. Celem zajęć języka niemieckiego było zapoznanie uczniów z historią najnowszą oraz zabytkami stolicy Niemiec – Berlinem. Uczniowie wirtualnie i w trójwymiarze „zwiedzili” Parlament Niemiec Reichstag, pozostałości Muru Berlińskiego, Pomnik pomordowanych Żydów podczas II wojny światowej, Bramę Brandenburską czy Potsdamer Platz. Uczniowie aktywnie brali udział w zajęciach, pytając o szczegóły wirtualnego spaceru oraz przyswoili wiadomości dotyczące historii Berlina.


MAJ

W miesiącu maju klasy szóste rozpoczęły prace z zestawami do nauki
elektroniki. Pomogły nam #LaboratoriaPrzyszlosci.


KWIECIEŃ

Nauczyciele wzięli udział w szkoleniu z zakresu obsługi okularów VR. VR (wirtualna rzeczywistość) to okulary przystosowane do oglądania materiałów w trójwymiarowej rzeczywistości, które będą wykorzystywane w ramach programu Laboratoria Przyszłości w naszej szkole. ClassVR oferuje tysiące materiałów edukacyjnych z zakresu wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości, które stanowią wartość dodaną do lekcji, niezależnie od ich tematyki. Nauczyciele zostali przeszkoleni z zakresu budowy, obsługi oraz programowania okularów. Zostały również omówione poszczególne treści dostosowane do poszczególnych przedmiotów. Nauczyciele nabyli praktyczne umiejętności wykorzystywania okularów podczas prowadzenia swoich lekcji.

 


MARZEC

W klasach młodszych nadejście wiosny upłynęło pod hasłem ”wiosną zdrowo i kolorowo’’. W tym dniu dzieci przyniosły do szkoły swoje ulubione owoce i warzywa z których stworzyliśmy kanapki, sałatki, koktajle i musy. W czasie przygotowywania posiłków wykorzystaliśmy sprzęt otrzymany w ramach programu „ Laboratoria Przyszłości’’. W całej szkole pachniało wiosną.

 

 

W piątek 16.03.2023r  klasa 6d w szczególny sposób uczciła szkolne Święto ,,Liczby Pi”. Tworzyła kolorowe cyfry rozwinięcia dziesiętnego liczby Pi wykorzystując długopisy 3D zakupione w ramach projektu „Laboratorium Przyszłości”. Inna forma lekcji bardzo się podobała uczniom, a efekty ich pracy można zobaczyć w galerii.

I znowu pomogły nam #LaboratoriaPrzyszlosci.


LUTY

W piątek 24.02.2023 roku klasa 4b na lekcji matematyki poznawała świat wielokątów. Budowaliśmy prostokąty, sześciokąty, ośmiokąty i inne wielokąty. Lekcja miała na celu pokazanie, że matematyka to nie tylko liczby, wzory, trudne zadania, ale również doskonała zabawa, która może być przyjemna i dawać wiele satysfakcji. Dzieci były zachwycone, nie chciały kończyć lekcji.

I znowu pomogły nam #LaboratoriaPrzyszlosci.

 

 

Zajęcia koła informatycznego w II semestrze, poczynając od miesiąca lutego, odbywały się pod flagą „Lego Education Spike Prime”. SPIKE™ Prime to nowy zestaw edukacyjny prosto od LEGO. Jest to idealny zestaw startowy do nauki robotyki. Zestaw cechuje się kolorowymi elementami do budowy, łatwym w użyciu sprzętem elektronicznym oraz intuicyjnym językiem programowania, opartym na Scratch. Pierwsze zajęcia miały na celu rozpakowanie i przygotowanie swoich zestawów do pracy i zainstalowanie oprogramowania Lego Spike Prime na swoich laptopach. Na kolejnych lekcjach uczniowie składali i programowali roboty takie jak: Rowerzystę, Mistrza gry, Breakdancera, Nosorożca, Sejf, czy Kamień curlingowy. Jedną z pierwszych udanych konstrukcji było ramię robota, które wyposażone w silnik i chwytak, pozwalało podnosić niezbyt ciężkie przedmioty. Wspaniałym pomysłem jest również możliwość wydrukowania dodatkowych elementów zestawu na drukarce 3D Skrinter od firmy Zortrax, która także trafiła do szkoły dzięki programowi #LaboratoriaPrzyszlosci. Drukarka Skrinter wraz z oprogramowaniem pozwoliła uczniom na zapoznanie się z podstawami druku 3D i z przygotowaniem projektu do wydruku. Uczniowie mogli dokonywać zmiany skali drukowanego obiektu, wybierać jakość wydruku, ustalać ilość kopii i sprawdzić szacowany czas całego procesu drukowania. Jednym z bardziej u efektownych wydruków była figurka feniksa, ptaka odradzającego się z popiołów.

 

Tegoroczny Karnawał był inny.

3.02 wszyscy chętni przebierańcy mogli odwiedzić przygotowane przez uczniów studio zdjęciowe.

Pomogły nam #LaboratoriaPrzyszlosci.

Dzięki reflektorom fotograficznym nie ma w naszej galerii zdjęć nieudanych! Dodatkowo skorzystaliśmy z technologii greenscrean, bo umiejętnością edycji zdjęć także możemy się pochwalić!

 

 

 


STYCZEŃ

31 stycznia 2023 uczniowie klasy 4a na lekcji matematyki poznawali świat geometrii z użyciem pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”.

Uczniowie podczas zajęć wykazywali się swoją kreatywnością i umiejętnością przestrzennego myślenia.


 

GRUDZIEŃ

Uczniowie klasy 3a i 3c na zajęciach kreatywnych rozpoczęli przygodę z zestawem klocków Lego, które zostały zakupione w ramach projektu #LaboratoriaPrzyszlosci. Podczas zabawy dzieci wykazywały się kreatywnością i pomysłowością. Mogły kształtować swoje umiejętności manualne i techniczne, a także rozwijać wyobraźnię przestrzenną oraz logiczne myślenie.


LISTOPAD

Uruchomiliśmy nasze Medialne Laboratorium.

Podczas zajęć Koła Medialnego stawialiśmy pierwsze kroki w świecie fotografii i filmu z wykorzystaniem aparatu cyfrowego i statywu zakupionego ze środków programu #LaboratoriaPrzyszlosci.

To niełatwe zadanie – szczególnie w świecie zdominowanym przez fotografię wykonywaną za pomocą smatphone’a.

Naszym nowym aparatem nagraliśmy film z udziału w akcji Szkoła do hymnu.

Oprócz nas udział w tym debiucie wzięły także nasze koleżanki z innych szkół – uczestniczki turnieju koszykówki z okazji Święta Niepodległości.

Link do filmu

 

W listopadzie uczniowie uczęszczający na zajęcia koła informatycznego pracowali z zestawami Skribot. SkriBot to zestaw do robotyki dla szkół pozwalający na samodzielne stworzenie robota edukacyjnego krok po kroku. Na dwóch godzinach lekcyjnych młodzi adepci programowania i robotyki składali swojego pierwszego robota. Na kolejnych spotkaniach dzieci mogły połączyć roboty ze smartfonem i zaprogramować swoje „maszyny”. Skriboty dzięki odpowiednim skryptom mogły się poruszać, reagować na przeszkody, podnosić przedmioty i zmieniać kolor oczu, a wszystko to dzięki programowi #LaboratoriaPrzyszlosci.


PAŹDZIERNIK

„Człowiek uczy się całe życie”

27.10 grupa nauczycieli naszej szkoły wróciła do szkolnych ławek, aby wziąć udział w szkoleniu pt. „Pełna pracownia SkriLab”.

„Wszyscy dorośli byli kiedyś dziećmi…” – jak dobrze było sobie o tym przypomnieć!

Dzięki sprzętowi zakupionemu w programie #LaboratoriaPrzyszlosci będziemy mogli pokazywać naszym uczniom świat 3D.

Kto wie, może uda nam się wydrukować jakieś marzenia?


 

WRZESIEŃ

Powakacyjna niespodzianka!!!

Mamy mnóstwo nowego sprzętu i nie zawahamy się go użyć!!!

A to oczywiście znak, że w naszej szkole wystartował program #LaboratoriaPrzyszlosci.

Ten rok szkolny minie nam pod znakiem technologii!

Mamy to!

 

 

Comments are closed.