Dnia 22 marca klasy III gimnazjum były na wycieczce dydaktycznej w Warszawie. Gimnazjaliści zwiedzili Muzeum Powstania Warszawskiego oraz Muzeum Historii Żydów Polskich „Polin”.
Muzeum Powstania Warszawskiego mieści się w dawnej elektrowni tramwajowej, zabytku architektury przemysłowej z początku XX w. W trakcie zwiedzania mieliśmy okazję przenieść się do roku 1944. W niepowtarzalny sposób zaprojektowana ekspozycja muzealna oddziałuje obrazem, światłem i dźwiękiem. Aranżacja wnętrza i wykorzystanie efektów multimedialnych przybliżyły nam powstańczą rzeczywistość. Głównymi elementami wystawy są zdjęcia w wielkich formatach, monitory i komputery. Wytyczona trasa przedstawia chronologię wydarzeń i prowadzi przez poszczególne sale tematyczne. Poruszaliśmy się w scenerii sprzed siedemdziesięciu lat, chodziliśmy po granitowym bruku wśród gruzów niszczonej stolicy. Naszą uwagę skupił także potężny samolot – Liberator – dokonujący alianckich zrzutów. Uczestniczyliśmy w krótkim seansie filmowym w formacie 3D. Obraz ukazywał zbombardowaną, całkowicie zniszczoną stolicę tuż po powstaniu. Wczuwając się w los ludności cywilnej w trakcie walk, mieliśmy również okazję przedostawać się przez zaaranżowany kanał.
W muzeum „Polin” przewodnicy zabrali nas w tysiącletnią podróż przedstawiającą historię i kulturę Żydów mieszkających w naszej ojczyźnie. Wystawy zostały podzielone na galerie: pierwsze spotkania, paradisusiudaerum, miasteczko z rekonstrukcją synagogi z Gwoźdźca, wyzwania nowoczesności związane z historią rozbiorową Polski, na żydowskiej ulicy, getto warszawskie, pomnik bohaterów getta oraz ostatnią związaną z odrodzeniem życia żydowskiego. W podróży od średniowiecza po współczesność mogliśmy zobaczyć przedmioty, malowidła, instalacje interaktywne, rekonstrukcje i makiety, projekcje wideo, dźwięki i teksty. Budynek oraz ekspozycje muzeum mają bardzo nowoczesny charakter i dlatego pomimo 2 kilometrów, które zrobiliśmy podczas zwiedzania kolejnych galerii, wcale nie czuliśmy się zmęczeni.
W związku z bardzo sprawnym przejazdem do stolicy mogliśmy dodatkowo jeszcze podziwiać Pałac Kultury i Nauki, a następnie spacerem w promykach wiosennego słońca udaliśmy się pod fragmenty muru getta warszawskiego, o którym trzecioklasiści uczyli się przy okazji omawiania lektur związanych z tematyką holocaustu.
M. Major i I. Szewczyk
Według nas wycieczka do Warszawy była bardzo interesująca. Najbardziej podobało się nam Muzeum Powstania Warszawskiego. Dowiedziałyśmy się wielu przydatnych informacji i ciekawostek o powstaniu. Szczególnie wzruszył nas też film „Miasto ruin” w formacie 3D. Z lotu ptaka pokazywał zbombardowaną Warszawę. Warto dodać, że obydwa muzea wykorzystują nowoczesne technologie, dzięki czemu zwiedzanie nie było nudne! Wyjazd uważamy za udany.
Angelika i Alicja z 3b
Interesuję się II wojną światową, dlatego bardziej podobało mi się Muzeum Powstania Warszawskiego. Najlepsze w muzeum było to, że poruszaliśmy się jakby po prawdziwym, zniszczonym mieście z brukowanymi uliczkami i ostrzelanymi murami budynków. Atrakcją było też przejście przez kanały. Dzięki temu mogliśmy się poczuć jak prawdziwi powstańcy. Warszawa to piękne miasto.
Paweł Kostka
Podczas wycieczki mieliśmy okazję odwiedzić Muzeum Żydów Polskich – Polin. Bardzo ekspresyjna pani przewodnik przybliżyła nam historię i kulturę tej narodowości na przestrzeni wielu lat. Bardzo podobało mi się poznanie zwyczajów i zabytków Żydów mieszkających w naszej ojczyźnie. Wielkie wrażenie wywarła na mnie zrekonstruowana, mieniąca się mnóstwem barw synagoga.
Patryk Bryndza