Miniony tydzień upłynął nam pod znakiem Festiwalu Nauki. Za sprawą tego wydarzenia podstawa programowa w naszej szkole realizowana była metodą projektu. Uczniowie przez cztery dni mieli okazję pracować i zgłębiać wiedzę w niecodzienny sposób z wykorzystaniem materiałów i pomocy dydaktycznych z programu Laboratoria Przyszłości. Zajęcia odbywały się w pięciu blokach tematycznych: przyrodniczym, matematyczno – artystycznym, humanistycznym, językowym i sportowym.
W ramach zajęć przyrodniczych młodzi odkrywcy prowadzili obserwacje i ćwiczenia terenowe z wykorzystaniem kompasów, taśm mierniczych i map. Brali udział w obserwacjach mikroskopowych oraz warsztatach tworzenia notatek wizualnych – poznali techniki sketchnotingu. Podczas zajęć z elektroniki pracowali z zestawami Elektronic kit – otrzymanymi w ramach Laboratoriów Przyszłości. Młodzież z klas piątych i szóstych miała możliwość zapoznania się z podstawowymi zasadami łączenia obwodów elektrycznych. Uczniowie dowiedzieli się m.in. jak jest różnica pomiędzy diodami LED i żarówkami, jaka jest rola opornika w obwodzie oraz co wynika z szeregowego łączenia źródeł zasilania. Ciekawą propozycją okazał się Dzień Ekoprojektu, który miał na celu uświadomienie uczniom w jaki sposób wszelkiego rodzaju tworzywa sztuczne wpływają niekorzystnie na środowisko naturalne naszej planety. Podczas zajęć młodzież przeprowadziła doświadczenie, które polegało na spalaniu włókien naturalnych i sztucznych. Młodzi naukowcy konstruowali modele owadów, ptaków i zwierząt, wykorzystując do tego narzędzia programu Laboratoria Przyszłości.
Natomiast na zajęciach matematyczno – artystycznych uczniowie dowiedzieli się co to są fraktale i w jaki sposób mogą być wykorzystane podczas zajęć matematycznych, plastycznych i muzycznych. Owocem tych zajęć był model trójkątnego dywanu Sierpińskiego stworzony długopisami 3D oraz przestrzenne modele figur geometrycznych.
Bardzo ciekawe okazały się również zajęcia humanistyczne, podczas których realizowany był projekt: Goczałkowice – Zdrój – tu jest moje miejsce, tu jest mój dom. Z tej okazji dzieci wykonały plakaty poświęcone naszej miejscowości, brały udział w warsztatach filmowych oraz w warsztatach graficznych z myślenia wizualnego. W ramach zajęć uczniowie wraz z nauczycielami wybrali się na wycieczkę do Muzeum Regionalnego w Goczałkowicach – Zdroju.
Kolejną propozycją cieszącą się ogromnym zainteresowaniem były warsztaty językowe, podczas których uczniowie mieli okazję poznać historię i kulturę Wielkiej Brytanii oraz Niemiec, zaśpiewać piosenki i zatańczyć tańce kojarzące się z tymi państwami. W ramach programu Laboratoria Przyszłości uczniowie wzięli udział w zajęciach z wykorzystaniem okularów VR – to specjalne okulary, za sprawą których można przenieść się w świat gier wideo i materiałów filmowych 3D, a także prezentacji czy testów nowych rozwiązań. Wystarczy jeden ruch głowy, aby rozglądać się w wirtualnej rzeczywistości w zakresie 360 stopni. Celem zajęć z języka niemieckiego było zapoznanie uczniów z zabytkami Berlina. Uczniowie wirtualnie i w trójwymiarze „zwiedzili” Parlament Niemiec Reichstag, pozostałości Muru Berlińskiego, Bramę Brandenburską czy Potsdamer Platz. Młodzież grała na świeżym powietrzu w niemieckojęzyczne gry planszowe w celu powtórzenia i utrwalenia nabytej wiedzy.
Niemało emocji wywołały zajęcia sportowe, które także miały bogatą tematykę. Oprócz standardowych zajęć gimnastycznych i gier zespołowych uczniowie mieli okazję sprawdzić się w lekkoatletycznym teście sprawnościowym, a także przećwiczyć pierwszą pomoc przedmedyczną.
Za nami tydzień niezwykłych zajęć przeprowadzonych w nieszablonowy sposób. Tydzień z nauką przez duże N, który na długo pozostanie w naszej pamięci! Więcej w fotorelacji poniżej.