W ramach obchodów Dnia Ziemi w naszej placówce edukacyjnej zorganizowano cykl prelekcji oraz inicjatyw proekologicznych, mających na celu podniesienie poziomu świadomości ekologicznej wśród uczniów oraz popularyzację wiedzy z zakresu ochrony środowiska, geologii i nowoczesnych technologii. Program wydarzenia obejmował wykłady tematyczne oraz praktyczne działania w postaci pracy zespołowej w projektach zrównoważonego rozwoju, prowadzone przez pracowników naukowych z Politechniki Śląskiej w Gliwicach oraz wspólne sadzenie drzew na terenie przyszkolnym. W wykładach udział wzięli uczniowie klas IV-VIII naszej szkoły.
- „Ślad węglowy – indywidualna odpowiedzialność w kontekście globalnych zmian klimatycznych”
Wykład poświęcony był zagadnieniu śladu węglowego, definiowanego jako całkowita emisja gazów cieplarnianych wyrażona w ekwiwalencie dwutlenku węgla (CO₂e), związana
z działalnością jednostki, produktu bądź organizacji. Prowadzący omówił źródła emisji
w codziennym życiu człowieka oraz przedstawił sposoby ograniczania śladu węglowego poprzez zmianę nawyków konsumenckich, zwiększenie efektywności energetycznej, świadomy wybór środków transportu oraz odpowiedzialne gospodarowanie zasobami.
W ramach wykładu przeprowadzono interaktywny quiz, umożliwiający uczestnikom oszacowanie własnego śladu węglowego.
2 „Z czego zbudowana jest Ziemia? Czyli Minecraft w realu…”
Druga prelekcja miała charakter popularnonaukowy i była poświęcona zagadnieniom geologicznym. Uczestnicy zapoznali się z klasyfikacją skał i minerałów, ich właściwościami fizykochemicznymi oraz znaczeniem użytkowym. Prelegent zaprezentował liczne próbki minerałów (m.in. kwarcu, hematytu, pirytytu, kalcytu), omawiając ich zastosowanie
w przemyśle, budownictwie, elektronice i medycynie. Zwrócono również uwagę na problematykę eksploatacji zasobów nieodnawialnych oraz konieczność ich racjonalnego wykorzystywania.
- „Góry, woda, łąki, lasy – przestrzeń dla dronów i nie tylko”
Trzeci wykład dotyczył tematyki bezzałogowych statków powietrznych (UAV – ang. Unmanned Aerial Vehicles) i zawodu operatora drona. Omówiono zarówno techniczne aspekty eksploatacji dronów, jak i regulacje prawne obowiązujące w polskiej przestrzeni powietrznej. Podkreślono rolę operatora UAV w działaniach cywilnych, rolniczych, geodezyjnych, ratowniczych i środowiskowych.
- „Zielona współpraca. Praca zespołowa w projektach zrównoważonego rozwoju”
Celem spotkania było rozwijanie umiejętności pracy zespołowej w kontekście projektów dotyczących zrównoważonego rozwoju. Uczestnicy mieli okazję poznać dobre praktyki współpracy, uczyć się skutecznej komunikacji oraz wypracować własne rozwiązania dla rzeczywistych problemów środowiskowych i społecznych. Omówiono podstawowe pojęcia związane ze zrównoważonym rozwojem. Przedstawiono znaczenie pracy zespołowej
w realizacji projektów ekologicznych i społecznych. Uczestnicy uświadomili sobie, że skuteczna współpraca to klucz do powodzenia projektów społecznych i ekologicznych. Ćwiczenia zespołowe pomogły rozwinąć kompetencje miękkie, takie jak komunikacja, zarządzanie konfliktem i podział ról.
- „Zielona inwestycja – sadzenie drzew na terenie szkoły”
Zwieńczeniem obchodów była akcja ekologiczna, polegająca na nasadzeniu drzew wokół budynku szkoły w celu zwiększenia bioróżnorodności oraz poprawy estetyki i mikroklimatu lokalnego środowiska. Posadzono kilkanaście młodych drzew liściastych, którym nadano symboliczne imiona wybrane przez uczniów poszczególnych klas. Akcja miała charakter nie tylko symboliczny, ale również praktyczny – wpisując się w szerszy kontekst przeciwdziałania skutkom zmian klimatycznych oraz promowania proekologicznych postaw obywatelskich.
Obchody Dnia Ziemi w naszej szkole miały interdyscyplinarny i edukacyjny charakter. Połączenie wiedzy teoretycznej z działaniami praktycznymi pozwoliło uczestnikom nie tylko poszerzyć horyzonty poznawcze, ale również aktywnie zaangażować się w ochronę środowiska naturalnego. Wydarzenie to było istotnym krokiem w kierunku kształtowania postaw odpowiedzialności ekologicznej wśród młodzieży.