„Historia ludzkości zaczęła się od obrazków (rysunki naskalne w Altamirze, w Australii, w Lascaux) i kończy się obrazkami (telewizja, internet).” Słowa Ryszarda Kapuścińskiego stanowią doskonały wstęp do podsumowania projektu edukacyjnego w klasie VIIa realizowanym w kończącym się roku szkolnym 2017/2018.
Inspiracją dla projektu stał się Interdyscyplinarny Program Edukacji Medialnej i Społecznej KinoSzkoła, laureat nagrody Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Projekt trwał od października do czerwca. Jego głównym celem było doskonalenie trudnej sztuki komunikacji interpersonalnej w oparciu o cykl profilaktyczno-społeczny „Filmowe drogowskazy” oraz warsztaty społeczne „Dbam o relacje”.
W ramach projektu obejrzeliśmy 3 produkcje filmowe. Niemiecki film pt. ”Wicher” w reżyserii Katji von Garnier dotykał problemu konfliktu międzypokoleniowego. Próbował w mądry sposób odpowiedzieć na pytanie: Czy musimy być tacy, jak tego chcą nasi rodzice?. W kwietniu, miesiącu poświęconym problemowi autyzmu, zobaczyliśmy obraz w koprodukcji francusko-amerykańskiej zatytułowany „Życie animowane”. Po obejrzeniu filmu wyreżyserowanego przez R.R. Wiliamsa dyskutowaliśmy na temat: „Dlaczego boimy się niepełnosprawności?”. Z kolei amerykański film Johna Lee Hancocka „McImperium” przeniósł nas do świata korporacji i pokazał, jak rodziła się globalna sieć McDonalda. Tematem dyskusji stał się konsumpcjonizm, symbol dnia dzisiejszego.
Kontakt z wartościowym dziełem filmowym stwarzał idealną sytuację do podejmowania rozmów o najtrudniejszych nawet tematach, poszerzał horyzonty, pogłębiał wiedzę o otaczającym nas świecie.
Niemniej ważne były warsztaty społeczne, w których poruszaliśmy zagadnienia dotyczące komunikacji interpersonalnej, relacji społecznych i umiejętności rozpoznawania i radzenia sobie z emocjami. Uczestniczyliśmy w warsztatach, których tytuły są wymowne:
„W świecie uczuć. Skąd się biorą uczucia i do czego nam służą?”, „ Empatia, czyli czuję, bo potrzebuję…” , „Warto pomagać. O wsparciu, współzależności i widzeniu drugiego człowieka”, „Agresja i złość – skąd się biorą i hak nimi zarządzać?”, „ Od złości do przemocy”, „ Od smutku do depresji” oraz „Między poczuciem własnej wartości a pewnością siebie”.
Dzięki udziałowi w tych warsztatach wierzymy, że staliśmy się bardziej uważni na siebie i otaczających nas ludzi, wzmocniliśmy więzi z rodzicami i rówieśnikami oraz staliśmy się bardziej świadomi społecznie.
Na zakończenie projektu zorganizowaliśmy na parterze budynku B w naszej szkole wystawę, z której kilka zdjęć prezentujemy poniżej. Z niecierpliwością czekamy na kolejny, piąty już sezon zajęć w ramach naszego projektu, bo z pewnością należymy do osób „Zarażonych Miłością do Kina”.
Uczniowie klasy VIIa